Word lid Bestel gratis

16 januari 2017 Longpunt West verslag; Gezonde voeding, makkelijke hap, bijvoeding, proeven en tips

Longpunt is een laagdrempelige maandelijkse ontmoetingsplaats voor mensen met een chronische longziekte, hun partners, mantelzorgers, zorgverleners en belangstellenden.

Een plaats om ervaringen uit te wisselen, tips op te doen en zorgen te delen. Daarnaast ontmoet u de vrijwilligers van Longfonds Rayon Amsterdam.

Deze bijeenkomst was er een zoals we nog niet bij de longpunten in Amsterdam hadden. De aanwezigen kregen veel tips om de bijvoeding te gebruiken bij veel maaltijden. Daarnaast konden ze zelf aan de slag, onder begeleiding van spreker  Mieke Schoenmakers (diëtist bij de Zoete Appel), met het maken van o.a. pannenkoeken, wentelteefjes. Maar ook milkshakes. Iedereen kon proeven van al het lekkers. 

Commentaar van een aanwezige: het was interessant maar ook best gezellig. Ik heb lekkere, zelfgemaakte hapjes geproeft.

Hieronder vindt u een aantal recepten:

Warme chocolademelk van drinkvoeding
1 pakje drinkvoeding met chocolade-, mokka- of caramelsmaak / Toefje geklopte slagroom met suiker / Snufje cacaopoeder
Bereiding:
Verwarm de drinkvoeding (niet laten koken).
Giet de warme drinkvoeding in een beker.
Schep de slagroom erop
Strooi als garnering cacaopoeder op de slagroom

Granenontbijt – per kom
Ingredienten:
1 Flesje drinkvoeding energieverrijkt op melkbasis, neutraal- of vanillesmaak / 8 eetlepels volkoren ontbijtgranen zoals havermout, muesli, Brinta, All Bran, tarwevlokken
Bereiding:
Doe de ontbijtgranen in een kom en voeg de drinkvoeding toe. Consumeer direct na de bereiding.
U kunt ook vers fruit toevoegen zoals druiven, banaan, aardbeien of mandarijn. Fruit op eigen sap uit blik kan ook.

Instant soep – per kom
Ingrediënten:
Half flesje (= 100 ml) drinkvoeding op melkbasis, neutraalsmaak / 75 ml water / 1 zakje instant soep in poedervorm, smaak naar keuze
Bereiding:
1. Verwarm de drinkvoeding met het water in de pannetje (niet laten koken).
2. Voeg al roerend de instant soep toe.
Suggesties:
1. U kunt de drinkvoeding met het water tevens 1 minuut op 1000 watt in de magnetron verwarmen.
2. Voeg naar wens (verse) kruiden, een scheutje room/crème fraîche of kleine gesneden verse groenten toe.

Milkshake van drinkvoeding
1 pakje drinkvoeding met smaak naar keuze / 1 bolletje vanilleijs – van ijskoud ijs
Bereiding:
Mix de drinkvoeding met het ijs tot een luchtige drank.

Pannenkoeken - 3 stuks
Ingredienten:
1 Flesje drinkvoeding energieverrijkt op melkbasis, neutraalsmaak / 100 gram bloem /1 ei / 1 eetlepel vloeibare margarine of boter
Bereiding:
1. Meng de bloem, het ei en de drinkvoeding in een kom.
2. Roer het geheel tot een dun, glad beslag dat in een dunne straal van de lepel afloopt.
3. Verhit de boter in een koekenpan. Giet 1 grote opscheplepel beslag in de pan en bak de pannenkoek aan beide zijden goudbruin.
4. Server met beleg naar keuze, bijvoorbeeld jam, appelstroop of suiker. Of hartige variaties met beleg als spek, kaas en/of ham.
Variatie:
Serveer de pannenkoeken met vanilleijs, chocoladesaus en slagroom als dessert.

Roerei – per portie
Ingredienten
Half flesje (= 100 ml) drinkvoeding op melkbasis, neutraalsmaak / 2 eieren / (verse) kruiden zoals bieslook, peterselie of oregano / 1 eetlepel vloeibare margarine of boter / zout en peper
Bereiding
1. Breek de eieren in een kom en kluts ze met een garde of vork.
2. Voeg tijdens het klutsen de drinkvoeding toe.
3. Voeg naar smaak peper, zout en kruiden toe. Variatiemogelijkheden: voeg stukjes tomaat, champignons, ui of paprika toe en meng goed door met een lepel.
4. Verhit de boter in een koekenpan.
5. Bak het eimensel 2-3 minuten onder voortdurend roeren met een houten lepel. Het roerei is klaar als de stukjes een vaste vorm hebben.
6. Garneer het roerei met bieslook voor het opdienen.
Bij het koken van drinkvoeding kunnen er voedingsstoffen verloren gaan. U kunt dit recept maken bij wijze van variatie.

Vruchten-milkshake (energieverrijkt)
Voor 2 porties van ca 150 ml a ca 300 kcal / 200 ml volle melk / 2 bolletjes roomijs / 1 rijpe banaan / 150 gram ander zacht fruit / 10 gram suiker = 1 eetlepel / blender, staafmixer of keukenmachine.
Bereiding
1. Snijd het fruit fijn en voeg het bij de melk en roomijs.
2. Voeg de suiker toe
3. Mix het geheel 30 seconden.
4. Verdeel het in 2 porties.
Boodschappenlijst:
Halve liter volle melk , klein pak roomijs, 1 banaan, 150 gram frambozen, aardbeien of ander zacht (rood) fruit, suiker

Wentelteefjes – 4 stuks
Ingredienten
1 flesje drinkvoeding op melkbasis, vanille- of neutraalsmaak / 1 ei / 4 sneetjes brood naar keuze / 1 theelepel kaneel / 1 eetlepel (vanille)suiker / 1 eetlepel vloeibare margarine of boter
Bereiding
1. Klop in een diep bord het ei, de (vanille)suiker, het kaneelpoeder en de melk los.
2. Snijd de korstjes van het brood.
3. Wentel de sneetjes brood één voor één door het eimengsel en leg ze op elkaar op een bord.
4. Verhit de boter in een koekenpan.
5. Bak elk sneetje in ongeveer 5 minuten goudbruin (halverwege voorzichtig keren).
6. Bestrooi met suiker en kaneelpoeder.
Bij het koken van drinkvoeding kunnen er voedingsstoffen verloren gaan. U kunt dit recept maken bij wijze van variatie.

Bron: www.sorgente.nl